Značení pneumatik je pro většinu kategorií pneumatik (osobní, offroad, SUV, 4X4, dodávkové, moto pneu) stejné. Při výběru nových pneumatik potřebujete znát základní rozměry: šířku, profil, průměr, nosnostní a rychlostní index. Všem těmto údajům věnujte velkou pozornost. Je to stejné, jako byste chtěli kupovat vestavnou ledničku. Správné rozměry zkrátka hrají zásadní roli. Kde je najdete?
Všechny uvedené rozměry najdete ve velkém technickém průkazu. Aby vás nezaskočily případné komplikace na STK, při setkání s pojišťovnou nebo při pouhém nazouvání pneu, doporučujeme zkontrolovat, zda rozměr souhlasí s údaji na bočnici pneumatiky. Další povolené varianty pro vozidlo najdete i v poznámce TP.
Na rozměru 205/55 R16 91 H tl XL si vysvětlíme, co vybrané parametry znamenají.
První údaj udává šířku běhounu v milimetrech. Naše pneumatika má 195 mm.
Profil je procentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce. Uvádí se v procentech, nikoliv v milimetrech. V našem případě je profil pneu 65 % ze šířky 195 mm.
Písmeno za profilem značí konstrukci pneumatiky, což je dnes u osobních pneu výhradně R jako radiální. Radiální pneumatiky mají vnitřní vlákna kolmá ke směru rotace a vedou od patky k patce. Označení R neznamená průměr.
U některých vysokorychlostních pneumatik je uváděno označení ZR. Písmeno Z značí pneumatiky s konstrukcí umožňující rychlost nad 240 km/h.
Vnitřní průměr pneumatiky je uváděn v palcích a musí být stejný s průměrem ráfku. Za hodnotou průměru následuje rychlostní a nosnostní index.
Nosnostní index nebo také hmotnostní index je číslo, jemuž odpovídá tabulková hodnota v kilogramech. Nemusíme znát přesné hodnoty v kilech, tento index předepisuje technický průkaz.
Oproti rychlostnímu indexu nesmí být ten nosnostní nikdy menší. Vyšší ale být může. Dodržení správných indexů je klíčové pro vaši bezpečnost i pro jistotu plnění od pojišťovny v případě nehody.
Písmeno rychlostního indexu odpovídá tabulkovým hodnotám v km/h. Bývá také uvedeno ve velkém techničáku. Zákon říká, že rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo vyšší. V případě zimních pneumatik může být naopak nižší, než je hodnota v technickém průkazu. Pouze by tato maximální rychlost měla být vyznačena v řidičově zorném poli.
Písmeno “tl” (tubeless) znamená tubeless a označuje bezdušové pneumatiky. Můžete se také setkat s označením “tt” – to znamená tubetype tedy dušový typ, který se používá u motocyklových pneumatik.
Písmena xl (extra load) označují pneumatiky se zvýšenou nosností. S tímto označením se setkáte především u pickupů nebo menších užitkových vozidel.
Letní pneumatiky nemají žádné přesné označení, vyznačují se jinou konstrukcí dezénu – vzorku, který má zákonně danou minimální hloubku dezénu.
Zatímco letní pneumatiky nemají žádné povinné označení symbolikou, tak zimní pneumatiky mají přesně dané, jak musí být označené, aby splnily legislativní požadavky dané země a odlišily se od letních pneumatik. Stejně tak celoroční pneumatiky musí mít označení, které umožňuje pneu provozovat v zimním období. Veškeré informace ohledně značení, které musí různé kategorie pneumatik (osobní, suv, dodávkové) splňovat najdete v článku o značení zimních pneumatik.
TL = Tubeless – bezdušová pneumatika
TT = Tubetype – dušový typ (použití u moto pneu)
XL = Extra load: nové označení pro pneumatiky s vyšším indexem nosnosti
RF = Reinforced (zesílená kostra) pneumatika s vyšším indexem nosnosti
M+S = Mud + Snow (bláto a sníh) povinné označení pro všechny zimní pneumatiky
3PMSF = (Three-Peak Mountain Snowflake), nebo také “Alpský symbol” označuje zimní pneumatiky v souladu s předpisy UNECE platné v Evropské unii a dalších zemích
FR, MFS = ochrana ráfku před poškozením (např. při najetí na obrubník)
C = Pneumatika pro užitkové vozy
A/S = All Season – celoroční
DOT = čtyřčíselné označení, první dvě čísla udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby
A/T = All Terain – na každý terén
M/T = Mud Terrain – pro terénní provoz
HP = High Performance – výkonné pneumatiky
UHP = Ultra High Performance – vysoce výkonné pneumatiky