Řada motoristů si není jistá: jakou hloubku dezénu mají mít použitelné zimní pneumatiky? Podle zákona platí pro letní i zimní pneumatiky minimální hloubka dezénu pouze 1,6 mm. ADAC doporučuje pneumatiky s minimální hloubkou 4 mm.

Proč by se neměly používat pneu s profilem 2,4 mm a jak se zimní pneumatiky chovají se snižujícím se profilem? To ukazuje test, který provedl ADAC ve spolupráci s evropskými partnerskými kluby a Stiftung Warentest. V rozměru 185/60 R14 se testovala pneumatika, která měla rozdílnou hloubku dezénu:

  • sada s hloubkou dezénu 7,5 mm
  • sada s hloubkou dezénu 4 mm

Významné rozdíly ve výkonnosti

Při testu se zkoumala jízda a brzdění na suché, mokré a zasněžené silnici. Na sněhu byly rozdíly mezi novými a ojetými pneumatikami nejvýraznější: zde jasně zvítězily pneumatiky nové.

Rozjezd a brzdění na sněhu

Při brzdění na sněhu je rozdíl horšího profilu použitých pneumatik velký, zejména proto, že pryž a klínový efekt má zásadní význam na zpoždění. Pneumatika s 4 mm vzorkem má na sněhu při rychlosti 30 km/h o 3,2 metru delší brzdnou dráhu než nové pneu.

Ještě vážnější jsou rozdíly při záběru na sněhu, např. při zrychlení nebo jízdě do svahu, kdy je nutná větší přilnavost. Zde záleží především na počtu a hloubce lamel – drážky absorbují uvolněný sníh. Pneumatika s 7,5 mm hloubkou dezénu může shromáždit jen 60 % tahové síly. 4 mm dezén pneumatiky vytváří méně než polovinu. Letní pneumatika, kterou jsme se pokusili porovnat, zcela selhala na sněhu: jen čtvrtina tažné síly nové zimní pneumatiky a delší brzdná dráha o 7,5 metru při rychlosti 30 km/h jsou velice nebezpečné.

Manipulace a brzdný výkon na mokré vozovce

Při jízdě na mokré vozovce je důležité, aby se zabránilo náhlému aquaplaningu tím, že podélné drážky a lamely dokážou vytěsnit velké množství vody. A tak zjistíte, že sjetá pneumatika na 4 mm “plave” již při 63 km/h, nová pneumatika s hlubokými drážkami “plave” až od 87 km/h.
Při brzdění na mokrém povrchu v rychlosti 80 km/h vyžaduje ojetá pneumatika delší brzdnou dráhu a to až o 7% – což je dobrým důvodem ke koupi nové pneumatiky.

Nařízení o zimních pneu

Dle nařízení, které vstoupilo v platnost v loňském roce je povinnost používání zimních pneumatik v období 1. listopadu do 31. března povinné.

Závěrem

To, kdy má člověk zimní pneumatiky použít, však zákonem dané není, takže každý si toto nařízení může vykládat jinak. Ti kdo vyjedou na vozovku pokrytou sněhem nebo ledem s letními pneumatikami riskují pokutu. Pokud však na silnicích sníh ani led není, může se jezdit na letních pneumatikách i v zimě. To je důležité zejména pro obyvatele chudých zimních regionů a pro majitele dalších aut nebo historických vozidel – a samozřejmě i pro ty, kteří mohou případně zvolit veřejnou dopravu.

PNEU U DRAKA je pneuservis v Břeclavi s rodinnou tradicí. Můžete se těšit na příjemné prostředí a příznivé ceny. Pomůžeme vám s přezutím vozu a také s výběrem pneu nebo opravou duší a pneumatik. Zatímco my budeme pracovat, vy si můžete dopřát šálek dobré kávy.

ADRESA A KONTAKTY

  • U Jánského dvora 190/42, 690 03 Břeclav
  • +420 774 371 615
  • +420 724 020 242
  • pneugajdos@gmail.com
  • Sledujte nás

Copyright © 2020 – www.pneudrak.cz. Všechna práva vyhrazena.